In ons artikel ‘5 tips voor het goed regelen van uw algemene voorwaarden’ las u welke regels gelden als u met een ander bedrijf een overeenkomst sluit en daarbij algemene voorwaarden gebruikt. Maar u sluit ook overeenkomsten met consumenten. Hoe zit het bij consumententransacties? En is er verschil tussen algemene voorwaarden op papier en digitale algemene voorwaarden (zoals in een webwinkel)?

Consumenten en algemene voorwaarden.

Volgens de wet is een consument een ‘natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf’. Als een consument een overeenkomst sluit met een ondernemer, dan is de consument volgens de wetgever de ‘zwakkere’ partij. Dat is de reden dat de consument in de wet extra bescherming krijgt. Sluit u een overeenkomst met een consument, dan moet u daarom extra goed opletten.

Algemene wettelijke eisen algemene voorwaarden.

Voordat we ingaan op de specifieke regels bij consumententransacties, eerst twee algemene eisen die zowel bij een overeenkomst met een consument als met een ondernemer van toepassing zijn: toepasselijkheid en terhandstelling. U moet ervoor zorgen dat u de algemene voorwaarden op de overeenkomst van toepassing verklaart en dat u de set voorwaarden vóór of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij overhandigt.

Strenge regels bij consumententransacties: zwarte en grijze lijst.

De wet bevat 2 lijsten met bedingen die in principe niet in de algemene voorwaarden mogen worden opgenomen. De zwarte lijst bestaat uit onderwerpen die onredelijk bezwarend zijn voor een consument en de grijze lijst bevat zaken die vermoedelijk onredelijk bezwarend zijn. Zo mag u in uw algemene voorwaarden de consument niet het recht ontnemen een overeenkomst te ontbinden of op te schorten en mag u de verjaringstermijn niet tot minder dan 1 jaar verkorten.

Bevatten uw algemene voorwaarden een beding dat op één van beide lijsten staat, dan kan de consument dat beding vernietigen. U kunt er dan geen beroep meer op doen.

Deze lijsten zijn in beginsel niet van toepassing bij overeenkomsten tussen twee professionals.

Webwinkels.

Bovenstaande regels gelden zowel bij voorwaarden op papier als bij digitale algemene voorwaarden (zoals bij een webwinkel). Toch blijkt uit onze praktijk dat de algemene eisen (terhandstelling en toepasselijkheid) bij digitale algemene voorwaarden vaak voor verwarring zorgen. Hoe doe je dat digitaal?

Om er zeker van te zijn dat de consument akkoord gaat met de voorwaarden, is het verstandig een aanvinkoptie op te nemen met de tekst (‘ik ga akkoord met de algemene voorwaarden’). Zorg ervoor dat deze aanvinkoptie verschijnt tijdens het bestelproces en dus niet erna. Daarnaast moet u een duidelijke hyperlink opnemen naar uw algemene voorwaarden. De hyperlink moet direct leiden naar de tekst van de algemene voorwaarden (één klik-vereiste). Bovendien moet de klant de algemene voorwaarden op zijn of haar computer kunnen opslaan. Bied de voorwaarden bijvoorbeeld aan in een pdf-formaat.

Advocaat algemene voorwaarden.

Wilt u er zeker van zijn dat uw algemene voorwaarden voldoen aan alle wettelijke eisen? Neem dan contact op met onze advocaten. Wij beantwoorden graag al uw vragen. Ook als u algemene voorwaarden op wilt laten stellen, kunt u bij ons terecht.

Woont u of is uw onderneming gevestigd in Boerdonk, Boskant, Eerde, Erp, Keldonk, Mariaheide, Nijnsel, Olland, Schijndel, Sint-Oedenrode, Veghel, Wijbosch en Zijtaart (Gemeente Meierijstad), Uden, Gemert, Nistelrode, Beek en Donk of Heeswijk? U kunt dan terecht op onze vestiging in Veghel. U kunt ons op dit kantoor bereiken via +31 413 35 22 11.

Woont u of is uw onderneming gevestigd in Oss, Rosmalen, Berghem, Schaijk, Heesch, Ravenstein of Kerkdriel? Dan is onze dichtstbijzijnde vestiging in Oss. U kunt ons op dit kantoor bereiken op het volgende nummer +31 412 76 02 27.

Neem direct contact op.

Neem direct contact op.

Wij adviseren en staan u bij in het geval van juridische kwesties.