In mijn blog van mei Conchita Wurst: “vrouw met baard” én pittige worst begon ik zo met betrekking tot het Eurovisiesongfestival: “Je hoeft er niet van te houden, maar het kan toch echt niemand zijn ontgaan in Nederland.” Datzelfde geldt voor het WK voetbal in Brazilië.

Toen ik eind 2013 door De Advocatenwijzer werd gevraagd een juridische trend voor 2014 te voorspellen, schreef ik al: “Het WK Voetbal leidt tot samba – zowel op als buiten het veld. Ik voorspel een merkenrechtelijke rel tijdens het WK Voetbal in Brazilië. Wie treedt in de voetsporen van het niet nader te noemen, niet‐sponsorend biermerk die enkele blonde babes in strakke jurkjes stopte?”

Dutchy Dress van Bavaria

Voor en tijdens het WK voetbal in 2010 ontstond er namelijk al heel wat ophef over de eerste Dutchy Dress, beter bekend als het oranje Bavaria jurkje. Heineken en Budweiser, sponsoren van oefenduels en het officiële WK, maakten via de KNVB en FIFA duidelijk dat zij de aanwezigheid van deze Bavaria jurkjes op de tribunes bij door hun gesponsorde wedstrijden niet konden waarderen. In Zuid Afrika werden tijdens het WK zelfs twee “Bavaria babes” gearresteerd en werden nog meer dames gehuld in de jurkjes de toegang tot de stadions ontzegd. Dat Bavaria deze heftige gevolgen ook niet had voorzien en de hele kwestie misschien nog wel een heel ander juridisch staartje krijgt, was op 4 juni te zien in Een Vandaag (vanaf minuut 5). Vermoedelijk zal een andere fabrikant een vergelijkbare actie niet eens meer durven uit te voeren.

Blokker jurkje maakte in 2010 inbreuk op auteursrechten

Blokker dacht bij de Nederlandse deelname aan het volgende grote internationale voetbaltoernooi, het EK voetbal in 2012, toch nog bij dit (marketingtechnisch toch wel) succes van Bavaria te kunnen aanhaken. Maar dat lukte niet: De SuperTrash jurk (oftewel het Bavaria jurkje) was een auteursrechtelijk beschermd werk en de Blokker jurk was een “ongeoorloofde verveelvoudiging in auteursrechtelijke zin” en maakte dus inbreuk op de auteursrechten.

Roy Donders juichpak

Dit WK is de Bavaria HolánDress (de opvolger van de Dutchy Dress en stijlvol oranje jurkje dat in een handomdraai is “om te toveren tot een uitbundig Braziliaans feestmodel met bloemenprint”) niet de meest gewilde en spraakmakende outfit. Nee, het jurkje was alleen beschikbaar in de maten 34-40. “Na kritiek van de wat vollere vrouw is het jurkje nu ook beschikbaar in maat 42.” Maar dat willen de Nederlandse vrouwen nu niet meer. Nee, Nederland ging (en gaat) massaal voor het Roy Donders juichpak, met zeer bijpassende WK single van Rene Froger met de in dit kader briljante tekst: “Ze krijgen een pak op hun donder.” Het was zo’n succes dat het Roy Donders juichpak binnen een mum van tijd niet meer te verkrijgen was bij Jumbo. Hema en Heineken speelden daar leuk op in met hun advertenties:

Oranje pak Hema

Bron: HEMA

Heineken Juichpack

Bron: Heineken

Geen inbreuk Roy Donders juichpak

Beide campagnes maken in ieder geval geen inbreuk op eventuele rechten van Roy Donders of Jumbo: het ene juichpak is het andere niet! Een echte “merkenrechtelijke rel” zal dus wel uitblijven. Maar het blijft leuk en zeer interessant om te zien dat dit soort evenementen de creativiteit in Nederland behoorlijk ten goede komt. Én dat we er blijkbaar wel vertrouwen in hebben dat “onze jongens” het goed gaan doen. Anders trek je zo’n Roy Donders juichpak toch niet aan, wel? “Hup Holland Hup, laat de leeuw niet (voor niets) in zijn juichpak staan!”

Voor degene die van voetbal houden: veel plezier de komende weken. Voor de rest: sterkte. Misschien is het juichpack van Heineken nog wel de beste remedie voor het WK voetbal.

Voor meer informatie over het intellectueel eigendomsrecht mail naar mvdhazenkamp@bernhaege.nl of bel direct 0413 – 35 22 11