de nieuwe wasmachine is kapot - wie betaalt de rekening van de monteur

Stel u koopt zonnepanelen, een warmtepomp of bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine en deze blijkt niet te werken. Ontzettend vervelend. U wilt het natuurlijk zo snel mogelijk gemaakt hebben. Maar waar heeft u eigenlijk recht op? Moet u de verkoper of fabrikant aanspreken? En wist u dat het zo kan zijn dat u de rekening van de monteur uiteindelijk toch zelf moet betalen? In de praktijk krijgen we van consumenten regelmatig vragen over de garantie op producten. In dit artikel leest u wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie: U heeft recht op een deugdelijk product

Als u iets koopt, heeft u recht op een deugdelijk product dat geschikt is voor normaal gebruik. Gaat het product binnen zes maanden nadat u het heeft gekocht kapot, dan wordt aangenomen dat het niet in orde was toen u het kocht. U heeft dan recht op gratis reparatie, op een nieuw product of uw geld terug. Naast deze wettelijke garantie kan er nog een fabrieksgarantie of verkopersgarantie gelden. In sommige gevallen kunt u extra garantie bijkopen. Of dit het geval is, vindt u terug in de voorwaarden die de verkoper hanteert.

Geen juist gebruik, geen gratis herstel!

Als er binnen zes maanden iets mankeert aan het product zal de verkoper proberen te bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld omdat u het product niet goed heeft gebruikt of geïnstalleerd. Als de verkoper hierin slaagt vervalt uw recht op gratis herstel en krijgt u de rekening van de monteur. Zorg er dus voor dat u de verkoper zo snel mogelijk na het ontdekken van het gebrek op de hoogte stelt.

Fabrieksgarantie of aanvullende winkelgarantie

Als er na zes maanden of langer iets mis is met het product geldt er misschien een aanvullende fabrieksgarantie of bijgekochte verkopersgarantie. Het is dan niet aan de verkoper, maar aan u om te bewijzen dat het product buiten uw schuld kapot is gegaan. Bij een fabrieksgarantie is het goed om u te realiseren dat de fabrikant nooit eindverantwoordelijk is voor de oplossing. U heeft namelijk een overeenkomst gesloten met de verkoper en niet met de fabrikant. Natuurlijk is en blijft een fabrikant wel verantwoordelijk en aansprakelijk voor het geleverde product.

Lees de algemene voorwaarden!

Een fabrikant mag voorwaarden verbinden aan de aanvullende garantie. Vaak staat in de algemene voorwaarden een bepaling over het rekenen van onderzoekskosten. Wil een fabrikant deze kosten bij u in rekening brengen, dan moet ze dat wel hebben medegedeeld voordat de monteur is gekomen. Zo had u er rekening mee kunnen houden. Als u nooit is vermeld dat aan het bezoek van de monteur eventueel kosten zijn verbonden die niet onder de garantie vallen moet de fabrikant deze kosten betalen. Dit bleek uit een recente rechtszaak tegen Whirlpool.

Reparatie binnen redelijke termijn zonder overlast

Als u recht heeft op herstel moet de verkoper hiertoe binnen een redelijke termijn en zonder teveel overlast overgaan. U heeft recht op een vervangend product als de reparatie meer dan drie weken in beslag neemt. Lukt het de verkoper niet om te repareren binnen een redelijke termijn? Dan kunt u de overeenkomst ontbinden en krijgt u het aankoopbedrag terug. Als u het product, ondanks dat het stuk is wil behouden, heeft u recht prijsvermindering. De verkoper moet u dan een deel van het aankoopbedrag terugbetalen.

Uw rechten op een rijtje

  • U heeft recht op een deugdelijk product.
  • Een product dat binnen zes maanden kapot gaat, is niet deugdelijk. U krijgt dan geld terug, heeft recht op reparatie of een ander product. Dit geldt echter niet wanneer u het product niet goed heeft gebruikt.
  • Als het product na zes maanden kapot gaat, moet u aantonen dat u geen blaam treft.
  • Herstel moet snel en zonder overlast plaatsvinden.
  • Als reparatie meer dan drie weken duurt heeft u recht op een vervangend product.
  • Als reparatie onmogelijk is heeft u recht op geld terug, een nieuw product of prijsvermindering.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: lees altijd de algemene voorwaarden. Bewaar daarnaast alles wat als bewijs kan dienen!

Hulp nodig? Wij staan voor u klaar!

Heeft u een conflict met een verkoper over een gebrekkig product? Of heeft u vragen over de rekening betalen of andere vragen naar aanleiding van het bovenstaande? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Mailen doet u naar info@bernhaege.nl. Bellen kan uiteraard ook. Voor ons kantoor in Veghel belt u naar t. 0413 – 35 22 11 en voor ons kantoor in Oss naar t. 0412-76 02 27. Wat betreft bovenstaande zaken kan onze advocaat die gespecialiseerd is in het contracten- en verbintenissenrecht u dan verder helpen.