fbpx
expertise bernhaege
expertise bernhaege

Publicaties Auteursrecht

Welk merkteken kunt u gebruiken?

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Auteursrecht, Publicaties Merkenrecht|

Door enkel en alleen een merkteken te gebruiken bij uw merk heeft u hier nog geen merkrecht over. Vaak kunt u wel al merktekens of het copyrightteken voeren, maar zijn er bepaalde voorwaarden nodig om echt beschermd te zijn. Dit leggen we u uit in deze blog.

Advocatentaal: juridische termen leren begrijpen

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Aansprakelijkheidsrecht, Publicaties Ambtenarenrecht, Publicaties Arbeidsrecht, Publicaties Auteursrecht, Publicaties Bedrijfsovernames, Publicaties Beslag- en executierecht, Publicaties Bestuursrecht, Publicaties Bouwrecht, Publicaties Burenrecht, Publicaties Burgerlijk procesrecht, Publicaties Echtscheidingsrecht, Publicaties Erfrecht, Publicaties Faillissementsrecht, Publicaties Financierings- / zekerhedenrecht, Publicaties Handelsnaamrecht, Publicaties Incasso, Publicaties Intellectueel eigendomsrecht, Publicaties Mediation, Publicaties Merkenrecht, Publicaties Ondernemingsrecht, Publicaties Privacyrecht, Publicaties Ruimtelijke ordening, Publicaties Verbintenissenrecht|

Juridische termen kunnen soms behoorlijk lastig te begrijpen zijn. Vandaar dat we op deze pagina een aantal begrippen uitleggen die wij als advocaten veel gebruiken.

Wat houdt auteursrechtelijke bescherming in?

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Auteursrecht|

Bij auteursrechtelijke bescherming kunt u aan nog veel meer soorten werken denken dan literatuur, film en kunst. We presenteren een complete lijst van werken en vertellen meer over wanneer een werk voldoet aan het oorspronkelijkheidsvereiste.

Wanneer is er sprake van inbreuk op een slogan?

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Auteursrecht, Publicaties Intellectueel eigendomsrecht, Publicaties Merkenrecht|

Een slogan kan voor auteursrechtelijke en merkenrechtelijke bescherming in aanmerking komen. Vormt een slogan een intellectuele schepping, dan is gebruik van die slogan een inbreuk op auteursrechten. Is de slogan een geregistreerd merk, dan kan daarop ook inbreuk worden gemaakt: als een gelijkende slogan voor dezelfde of soortgelijke waren en diensten wordt gebruikt of (als het gaat om gebruik voor andere waren en diensten) er ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken van of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van dat merk. Voor de slogan “Zo, nu eerst een Bavaria” gelde dat echter niet.

Houdt bescherming slogan “Zo, nu eerst …” stand?

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Auteursrecht, Publicaties Intellectueel eigendomsrecht, Publicaties Merkenrecht|

Wellicht denkt u ook meteen aan de Noord Brabantse bierbrouwer als u de slogan ziet, waarmee zou worden bevestigd wat Bavaria moet hebben gedacht: de slogan heeft voldoende onderscheidend vermogen om als merk te kunnen dienen te worden geregistreerd.

Gratis intakegesprek

Stel 30 minuten uw juridische vragen waarvan u denkt dat u hulp van een advocaat nodig heeft. Bespreek gelijk de mogelijkheid om ons kantoor in te schakelen.

Twijfelt u over Mediation?

Door de zelftest komt u er snel achter of u Mediation kunt inzetten.

Ja, ik wil de zelftest doen