fbpx
expertise bernhaege
expertise bernhaege

Publicaties Merkenrecht

Geen onderscheidend vermogen voor Corona Mask

Het onderscheidend vermogen van een merk kenmerkt zich zoals de naam al doet vermoeden door zich te differentiëren van concurrenten. Iets wat een ondernemer die een merkaanvraag deed voor het merk Corona Mask ook ondervond.

Welk merkteken kunt u gebruiken?

Door enkel en alleen een merkteken te gebruiken bij uw merk heeft u hier nog geen merkrecht over. Vaak kunt u wel al merktekens of het copyrightteken voeren, maar zijn er bepaalde voorwaarden nodig om echt beschermd te zijn. Dit leggen we u uit in deze blog.

Advocatentaal: juridische termen leren begrijpen

Juridische termen kunnen soms behoorlijk lastig te begrijpen zijn. Vandaar dat we op deze pagina een aantal begrippen uitleggen die wij als advocaten veel gebruiken.

Appels met peren vergelijken bij een bezwaar merkregistratie?

U kunt in verschillende gevallen een bezwaar merkregistratie indienen, bijvoorbeeld wanneer een ander merk een

Een merk vervallen verklaren – hoe gebeurde dit met de Big Mac?

Een merk vervallen verklaren kan wanneer dit merk niet normaal gebruikt is. Zo lukte het Ierse hamburgerketen Supermacs om het merk "Big Mac" van McDonalds

Waarom wilt u uw merk beschermen?

Een belangrijk proces voor startende bedrijven, bij het introduceren van nieuwe producten of als het tijd is voor “iets nieuws” is het bedenken van een merk. Daarbij wordt ook vaak aandacht besteed aan een te gebruiken logo, specifieke kleur en juiste huisstijl en soms ook een behoorlijke financiële investering gedaan.

Wanneer is er sprake van inbreuk op een slogan?

Een slogan kan voor auteursrechtelijke en merkenrechtelijke bescherming in aanmerking komen. Vormt een slogan een intellectuele schepping, dan is gebruik van die slogan een inbreuk op auteursrechten. Is de slogan een geregistreerd merk, dan kan daarop ook inbreuk worden gemaakt: als een gelijkende slogan voor dezelfde of soortgelijke waren en diensten wordt gebruikt of (als het gaat om gebruik voor andere waren en diensten) er ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken van of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van dat merk. Voor de slogan “Zo, nu eerst een Bavaria” gelde dat echter niet.

Wat zijn de Brexit gevolgen voor mijn EU merk en model?

Zodra de Brexit uiteindelijk echt geregeld is, wat naar verwachting nog wel 2 jaar zal gaan duren, zal een EU merk- en EU model registratie geen bescherming bieden in het Verenigd Koninkrijk. Er zal dus een aparte aanvraag voor bescherming in het Verenigd Koninkrijk moeten ingediend.

Houdt bescherming slogan “Zo, nu eerst …” stand?

Wellicht denkt u ook meteen aan de Noord Brabantse bierbrouwer als u de slogan ziet, waarmee zou worden bevestigd wat Bavaria moet hebben gedacht: de slogan heeft voldoende onderscheidend vermogen om als merk te kunnen dienen te worden geregistreerd.

IKEA vergeet merkbescherming “dicht te timmeren”

Om een beroep te kunnen doen op merkbescherming voor een onderscheidingsteken - ‘ieder teken, symbool of uiterlijke verschijning waardoor een product of dienst zich onderscheidt van concurrerende producten of diensten’ – moet er een merkregistratie worden gedaan bij de officiële instanties van de gebieden waar u bescherming wilt verkrijgen.

De familienaam Moszkowicz als Merknaam

De eerste week van december 2014 stond -naast hoe het Sinterklaasjournaal in reactie op “de Zwarte Pieten discussie” met een zwarte Sinterklaas kwam- helemaal in het teken van de familienaam Moszkowicz. Dat de van televisie bekende Bram Moszkowicz voor de rest van zijn leven uit zijn ambt werd gezet, zal u niet zijn ontgaan.

Wat als een merk als soortnaam gebruikt wordt?

Alle ondernemers gebruiken een of meerdere onderscheidingstekens om hun producten en diensten te onderscheiden van “de rest”. Daarbij is het zeer aan te bevelen merkbescherming voor die tekens te overwegen, maar daarvoor moet wel aan bepaalde vereisten worden voldaan.

Merk registreren met Merkregistratie

Merken die voldoende onderscheidend vermogen bezitten kunnen in de daarvoor bestemde register door een merkregistratie worden ingeschreven, waardoor merkrechten ontstaan.

Juichpak van Roy Donders zorgt (nog) niet voor juridische rel

Toen ik eind 2013 een juridische trend voor 2014 voorspelde, schreef ik al: “Het WK Voetbal leidt tot samba – zowel op als buiten het veld. Ik voorspel een merkenrechtelijke rel tijdens het WK Voetbal in Brazilië. Wie treedt in de voetsporen van het niet nader te noemen, niet‐sponsorend biermerk die enkele blonde babes in strakke jurkjes stopte?”

Conchita Wurst: “vrouw met baard” én pittige worst

Zo ziet u maar, hoeveel juridische haken en ogen er kunnen hangen aan de plotselinge roem na een (onverwachte?) overwinning op het songfestival.

Go to Top