fbpx
expertise bernhaege
expertise bernhaege

Publicaties Intellectueel eigendomsrecht

Waarom wilt u uw merk beschermen?

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Intellectueel eigendomsrecht, Publicaties Merkenrecht|

Een belangrijk proces voor startende bedrijven, bij het introduceren van nieuwe producten of als het tijd is voor “iets nieuws” is het bedenken van een merk. Daarbij wordt ook vaak aandacht besteed aan een te gebruiken logo, specifieke kleur en juiste huisstijl en soms ook een behoorlijke financiële investering gedaan.

Wraakporno! Wat kan Patricia Paay doen tegen haar seksvideo?

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Aansprakelijkheidsrecht, Publicaties Intellectueel eigendomsrecht|

In februari belandde Patricia Paay in wat zij noemde haar ergste nachtmerrie. Werd er eerst gedreigd met het verspreiden van “compromitterende beelden”, even later ging een heuse seksvideo razendsnel rond over het internet.

Wanneer is er sprake van inbreuk op een slogan?

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Auteursrecht, Publicaties Intellectueel eigendomsrecht, Publicaties Merkenrecht|

Een slogan kan voor auteursrechtelijke en merkenrechtelijke bescherming in aanmerking komen. Vormt een slogan een intellectuele schepping, dan is gebruik van die slogan een inbreuk op auteursrechten. Is de slogan een geregistreerd merk, dan kan daarop ook inbreuk worden gemaakt: als een gelijkende slogan voor dezelfde of soortgelijke waren en diensten wordt gebruikt of (als het gaat om gebruik voor andere waren en diensten) er ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken van of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van dat merk. Voor de slogan “Zo, nu eerst een Bavaria” gelde dat echter niet.

Houdt bescherming slogan “Zo, nu eerst …” stand?

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Auteursrecht, Publicaties Intellectueel eigendomsrecht, Publicaties Merkenrecht|

Wellicht denkt u ook meteen aan de Noord Brabantse bierbrouwer als u de slogan ziet, waarmee zou worden bevestigd wat Bavaria moet hebben gedacht: de slogan heeft voldoende onderscheidend vermogen om als merk te kunnen dienen te worden geregistreerd.

IKEA vergeet merkbescherming “dicht te timmeren”

By |Artikelen, Publicaties, Publicaties Intellectueel eigendomsrecht, Publicaties Merkenrecht|

Om een beroep te kunnen doen op merkbescherming voor een onderscheidingsteken - ‘ieder teken, symbool of uiterlijke verschijning waardoor een product of dienst zich onderscheidt van concurrerende producten of diensten’ – moet er een merkregistratie worden gedaan bij de officiële instanties van de gebieden waar u bescherming wilt verkrijgen.