Is inbreuk slogan mogelijk?

Een slogan kan voor auteursrechtelijke en merkenrechtelijke bescherming in aanmerking komen. Vormt een slogan een intellectuele schepping, dan is gebruik van die slogan een inbreuk op auteursrechten. Is de slogan een geregistreerd merk, dan kan daarop ook inbreuk worden gemaakt. Inbreuk is bijvoorbeeld als een gelijkende slogan voor dezelfde of soortgelijke waren en diensten wordt gebruikt of (als het gaat om gebruik voor andere waren en diensten) er ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken van of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van dat merk. Voor de slogan “Zo, nu eerst een Bavaria” geldde dat echter niet.

Kort geding: inbreuk op slogan

Bavaria dacht dat haar slogan “Zo, nu eerst een Bavaria” auteursrechtelijk beschermd zou zijn en had haar slogan ook als merk geregistreerd. Het gebruik van de slogan “Zo, nu eerst naar de cloud” door een aanbieder van internetdiensten kon Bavaria daarom niet waarderen en zij vorderde in kort geding een verbod tegen het gebruik van die slogan. De Rechtbank wees dat verbod toe, omdat de slagzin “kernachtig en pakkend met een zekere kwinkslag waarvoor door de maker ervan vrije en eigen creatieve keuzes zijn gemaakt” en dus auteursrechtelijk beschermd was. Er was hiermee sprake van inbreuk op de slogan. De Rechtbank kwam daarom al niet toe aan de beoordeling van de vraag of er ook sprake was van inbreuk op de merkrechten. Wij berichtten daarover al eerder op onze site.

Hoger beroep: geen inbreuk op slogan

De aanbieder van internetdiensten liet het er niet bij zitten en ging in kort geding in hoger beroep. En met succes! Het Gerechtshof oordeelde op 19 juli 2016 namelijk dat er geen sprake was van inbreuk op de slogan. De slogan voldoet volgens het Gerechtshof namelijk niet aan het vereiste van auteursrechtelijke bescherming, namelijk “dat de auteur via de keuze, de schikking en de combinatie van de woorden op een oorspronkelijke wijze uitdrukking geeft aan zijn creatieve geest en tot een resultaat komt dat een eigen intellectuele schepping vormt”. Verder is er volgens het Gerechtshof ook geen sprake van inbreuk op de merkrechten van Bavaria, omdat er geen ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of reputatie van de Bavaria slogan-merken.

Proceskosten

Dit verlies van Bavaria komt uiteindelijk ook neer op een aanzienlijk financieel verlies. Werd de aanbieder van internetdiensten in eerste instantie veroordeeld om een bedrag van € 29.237,49 aan Bavaria te voldoen – hetgeen zij ook deed – Bavaria moet op basis van de uitspraak van het Gerechtshof dat bedrag nu terugbetalen en zij werd verder alsnog veroordeeld in de proceskosten van € 30.038,23 voor de eerste procedure en € 33.467,07 in het hoger beroep. En dat naast de 140 kratten bier die Bavaria na de initiële winst bij de aanbieder van internetdiensten liet bezorgen. Heeft u vragen of wilt u meer informatie over auteursrecht, merkenrecht en eventueel merkbescherming? Neem dan vrijblijvend contact met ons op door te mailen naar info@bernhaege.nl of bel direct 0413 – 35 22 11