expertise bernhaege

Auteursrecht

Auteursrecht ontstaat automatisch als u een origineel werk maakt. Het auteursrecht – ook vaak aangeduid met de Engelse term Copyright – is een van de rechten van het intellectuele eigendom en valt dus onder de verzamelnaam “intellectueel eigendomsrecht”.

Een advocaat auteursrecht houdt zich met zijn expertise bezig met de bescherming van iedere waarneembare vorm van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst. Dat werk moet dan wel een zogenoemd eigen oorspronkelijk karakter bezitten en het persoonlijke stempel van de maker dragen.

Velen denken bij auteursrecht nog wel aan gesproken of geschreven teksten, schilderijen, afbeeldingen, foto’s en muziekwerken, maar de praktijk heeft uitgewezen dat auteursrechtelijke bescherming veel breder is. Bijvoorbeeld speelgoed, lingerie en sieraden, maar ook logo’s, software, grafische vormgeving en ontwerpen van vele andere toepassingen. Let wel: het achterliggende idee of een stijl is niet beschermd. Het gaat echt om de waarneembare uitvoeringsvorm van een idee of van een specifiek ontwerp binnen een stijl.

Beperkingen Auteursrecht

Indien een werk auteursrechtelijk is beschermd, kan de maker of zijn rechtsverkrijgende zich verzetten als een derde een werk zonder toestemming verveelvoudigt of openbaar maakt. Dit tenzij er sprake zou zijn van een van de in de wet gestelde beperkingen (zoals het recht te citeren of parodiëren). Als iemand een werk wel zonder toestemming openbaar maakt of verveelvoudigt, kan de inschakeling van een specialist / advocaat zeer effectief zijn om deze onrechtmatige handelwijze te stoppen en eventueel aanspraak te maken op een (schade)vergoeding.

Onstaan van Auteursrecht

Het recht van een auteur (intellectueel eigendomsrecht) ontstaat automatisch door het maken van een werk. Daarbij hoeft dus niet te worden voldaan aan bepaalde registratie-eisen. Het eindigt ook automatisch – in ieder geval in de EU – 70 jaar na het overlijden van de maker. Het kan echter wel handig zijn om ooit te kunnen aantonen wanneer die creatie precies heeft plaatsgevonden en dus een “registratiesysteem” te hanteren.

Hebt u vragen aan een gespecialiseerde advocaat over dit rechtsgebied met betrekking tot de beperkingen daarvan, aan wie het recht toekomt, of iets inbreuk maakt en hoe u dat kunt aanpakken of hoe de rechten kunnen worden overgedragen, dan bent u bij ons aan het juiste adres.
Voor direct contact met mr. Muriel van den Hazenkamp, mail naar mvdhazenkamp@bernhaege.nl of bel 0413 – 35 22 11.

Direct contact »

mr. Muriel van den Hazenkamp is sinds oktober als partner actief bij Bernhaege Advocaten. Haar passie ligt bij intellectueel eigendomsrecht, een specialisatie binnen het contracten- en verbintenissenrecht. Het intellectueel eigendomsrecht omvat ook de rechtsgebieden van auteursrecht, handelsnaamrecht en merkenrecht – gebieden waarop Muriel ook expert is. Met de totstandkoming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming raakte zij steeds meer geïnteresseerd in de privacywetgeving en ging zij zich door middel van cursussen en lezingen ook op dit gebied specialiseren. Verder is zij erkend merken- en modellengemachtigde van de Benelux Vereniging Merken-en Modellenrecht (BMM) en neemt zij ook zelf als examinator examens af bij merkengemachtigden.

Bent u woonachtig in omgeving Veghel, zoals in Sint-Oedenrode, Gemeente Meierijstad, Uden, Schijndel, Veghel, Erp, Gemert, Nistelrode, Beek en Donk of Heeswijk? Wij verwelkomen u dan graag op onze vestiging in Veghel. U kunt ons op dit kantoor bereiken via 0413 – 35 22 11.

Bent u woonachtig in omgeving Oss, zoals in Rosmalen, Berghem, Schaijk, Heesch, Ravenstein, Oss zelf of Kerkdriel? Wij verwelkomen u dan graag op onze vestiging in Oss. U kunt ons op dit kantoor bereiken via 0412 – 76 02 27.


Publicaties over Auteursrecht

1907, 2016

Wanneer is er sprake van inbreuk op een slogan?

By |juli 19th, 2016|Categories: Artikelen, Publicaties, Publicaties Auteursrecht, Publicaties Intellectueel eigendomsrecht, Publicaties Merkenrecht|0 Comments

Een slogan kan voor auteursrechtelijke en merkenrechtelijke bescherming in aanmerking komen. Vormt een slogan een intellectuele schepping, dan is gebruik van die slogan een inbreuk op auteursrechten. Is de slogan een geregistreerd merk, dan kan daarop ook inbreuk worden gemaakt: als een gelijkende slogan voor dezelfde of soortgelijke waren en diensten wordt gebruikt of (als het gaat om gebruik voor andere waren en diensten) er ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken van of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van dat merk. Voor de slogan “Zo, nu eerst een Bavaria” gelde dat echter niet.